Als er aangifte wordt gedaan vóór 1 april 2014 zal naar verwachting de Voorlopige Aanslag voor 1 juli binnenkomen (driemaandentermijn) meestal in juni maar het kan ook zijn in mei. Er moet dan binnen 6 weken worden betaald. Er kan eventueel voor 4 maanden uitstel van betaling worden gegeven. Dat kan zelfs al via de Belastingtelefoon worden geregeld. Als er onvoldoende betalingscapaciteit is kan om spreiding van betaling worden gevraagd (12 maanden) Daarvoor moet een formulier worden ingevuld. Kwijtschelding van betaling wordt zelden verleend.

Als er uitstel is van aangifte tot 1 september geldt hetzelfde: meestal binnen 3 maanden wordt de aangifte behandeld / afgehandeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je bij een werkgever werkt houdt die elke maand belasting in. Dat zal het leeuwendeel zijn van wat er aan belasting te betalen is. Als er 1 werkgever is en er zijn geen aftrekposten o.i.d. zie je vaak dat loonheffing eindheffing is. D.w.z. voor de inkomstenbelasting is het terug te krijgen / te betalen bedrag € 0

Maar het kan zijn dat er géén belasting is ingehouden over het inkomen of er is te veel of te weinig belasting ingehouden. Door aangifte te doen wordt alles weer rechtgetrokken. Als er teveel is betaald krijg je dit teveel terug en als er te weinig is betaald moet er bijbetaald worden.
fisbel